Terugblik incident: stormschade Gasunie-gebouw Patrick Wind

Terugblik incident: stormschade Gasunie-gebouw

GRONINGEN - Afgelopen zaterdag waaide een aantal gevelplaten van het Gasunie-gebouw af door de harde wind. De bevelvoerder van de brandweer besloot gelijk een deel van de ringweg af te sluiten, omdat er gevaar was dat er nog meer platen op de weg terecht zouden komen. Uiteindelijk was verdere opschaling niet nodig, omdat er geen risico was dat er platen op woningen konden waaien.

Toch was het gevaar toen nog niet geweken, vertelt Dennis de Vlieg, Officier van Dienst (OvD) bij Veiligheidsregio Groningen. ‘We hebben een soort mini-crisisstructuur opgetuigd, ofwel een motorkapoverleg, met OvD’s vanuit brandweer, politie, Rijkswaterstaat, Bevolkingszorg en iemand van de Gasunie. Sommige gevelplaten van het gebouw hingen nog half los, dus de bevelvoerder is samen met beveiligers van de Gasunie boven gaan kijken of die platen gefixeerd konden worden. Maar door de harde wind konden we niks doen, al helemaal niet op zo’n hoogte. Omdat voor de maandag erna ook storm was voorspeld, hebben we gelijk processen in gang gezet om de platen de dag erna te kunnen fixeren.’

Glasscherven op de ringweg
Na een verkenning vond het team geen losgewaaide platen bij nabijgelegen huizen. ‘We vonden wel veel glasscherven op de ringweg, dus dat was de bevestiging dat de afsluiting terecht was. Gelukkig, want dat was best een lastig besluit. Ook omdat een deel van de ringweg al was afgezet vanwege werkzaamheden. Dus we wisten dat er nog meer verkeersopstoppingen zouden ontstaan.’

Van acute fase naar nafase
Om half 9 ‘s avonds was de situatie stabiel. De Vlieg droeg de coördinatie van het incident over aan Mark Rutgers, OvD Bevolkingszorg. Als OvD Bevolkingszorg heeft Rutgers een coördinerende rol in de nafase van een incident. De volgende dag bekeek Rutgers de verkeerssituatie en de situatie met de glasplaten van uur tot uur, samen met deskundigen.

Platen breken en verstevigen
‘Uiteindelijk bleek dat we de bovenste rijen platen, die deels loszaten, niet konden demonteren. Dus we moesten het glas gaan breken. Daarom bleef de A7 dicht, want er konden stukken glas op de weg terechtkomen. Daarna zijn we doorgegaan met het verstevigen van de andere platen, waar extra bouten zijn ingedraaid. Aan het eind van de dag gaven de ingenieurs groen licht en was de situatie veilig. Nadat Rijkswaterstaat de A7 had schoongemaakt, kon de weg weer open.’ Rutgers kijkt met een goed gevoel terug op de afwikkeling van het incident. ‘De samenwerking was prettig en efficiënt, wat ervoor zorgde dat de situatie binnen 24 uur onder controle was.’

Tiplijn