Maximum snelheid naar 60km/h op 80km wegen die niet veilig zijn Archief / DuoFocus

Maximum snelheid naar 60km/h op 80km wegen die niet veilig zijn

LANDELIJK - Vorig jaar waren er 578 verkeerdoden te betreuren, waarbij snelheid in veel gevallen een belangrijke oorzaak was. De overheid wilt dit aantal in 2030 halveren. Daarom roept het veilig verkeer Nederland alle  provincies, als wegbeheerder, de verantwoordelijkheid te pakken om zowel infrastructuur als handhaving (van snelheid) te verbeteren op deze wegen. 

Wegen niet optimaal veilig ingericht
Snelheid speelt met name een belangrijke oorzaak voor de verkeersongevallen op 80 km/uur wegen wanneer deze niet optimaal veilig en geloofwaardig ingericht. Met de overheid is gekozen voor de zogenoemde risico-gestuurde aanpak en dan past het niet dat op een weg met bomen op 60 centimeter afstand, 80 km/uur gereden mag worden. Woordvoerder Rob Stomphorst van veilig verkeer Nederland zei hierover in een interview met BNR: "Er zijn geen uitwijkmogelijkheden als een tegenligger op de verkeerde weghelft komt. Levensgevaarlijk. Beter als op dat soort wegen de snelheid omlaag gaat naar 60 kilometer per uur."

Meer handhaving op snelheid is nodig
Naast een optimaal veilige weginrichting blijft snelheidshandhaving een belangrijk middel om snelheden te reduceren. Handhaving op zowel snelheid als alcoholgebruik is de laatste jaren onder druk komen te staan waardoor de subjectieve pakkans is afgenomen. Zeker op de provinciale wegen wordt minder gecontroleerd. Woordvoerder Rob Stomphorst van veilig verkeer Nederland zei het volgende hierover in een interview met het AD:  "Trajectcontroles, mobiele onbemande controlesystemen en hogere boetes voor buitensporige overtreders die kunnen zorgen voor effectievere handhaving, lijken vooral te zijn voorbehouden aan het hoofdwegennet. Dit terwijl ze mogelijk ook kansen bieden voor 60- en 80km/uur-wegen. Ook BOA's zouden ingezet kunnen worden om een grotere subjectieve pakkans te creëren.".  

Meedoen is makkelijk 
Maar liefst 95% van alle verkeersongevallen ontstaan als gevolg van menselijk falen. Over het algemeen wordt ervan uitgegaan dat bijna een derde van de dodelijke ongevallen te maken heeft met een te hoge of een niet aan de omstandigheden aangepaste snelheid. Van het totaal aantal van 8.1 miljoen verkeersboetes in 2022 werden er maar liefst 6.5 miljoen opgelegd voor te hard rijden.

De verantwoordelijkheid voor verkeersveiligheid ligt naast de provincie voor wegbeheerder, daarom ook bij alle weggebruikers. Dus bij ons allemaal. Dit kan bijvoorbeeld al door altijd MONO-te rijden, vaker met de fiets naar werk te gaan, je snelheid te minderen en gezamenlijk met jouw buurt in actie te komen voor de verkeersveiligheid.

Tiplijn