EEMSHAVEN - Donderdagmiddag 8 september is in aanwezigheid van minister Rob Jetten (Klimaat en Energie), minister-president Petr Fialavan Tsjechië, de Raad van Bestuur van Gasunie en diverse internationale relaties, de officiële start gegeven voor de realisatiefase van de EemsEnergyTerminal, een drijvende LNG-terminal in de Eemshaven (Groningen). Tevens is die dag eerste LNG-tanker gearriveerd. De verwachting is dat al medio september het eerste aardgas het gasnetwerk van Gasunie in zal stromen.
In de komende weken vinden nog diverse technische werkzaamheden plaats. De LNG-terminal zal naar verwachting eind november/begin december op volledige capaciteit draaien.
Recordtijd
Met man en macht is gewerkt aan de realisatie van deze terminal die in een recordtijd wordt gerealiseerd. Ca. 500 werknemers zijn hierbij betrokken. In de afgelopen dagen zijn twee FSRU's (Floating Storage Regasification Unit’s) - de Golar Igloo en de Eemshaven LNG – in de haven afgemeerd. Samen vormen zij de terminal waar van vloeibaar per tanker aangevoerd aardgas (LNG), gasvormig gas wordt gemaakt.
Han Fennema, CEO Gasunie: ‘De EemsEnergyTerminal levert een belangrijke bijdrage aan de leveringszekerheid en helpt Nederland en Europa om de afhankelijkheid van Russisch gas terug te dringen. Voor de langere termijn wil Gasunie de terminal gaan inzetten voor groene waterstof. Zo zal de EemsEnergyTerminal voor vele jaren een bijdrage kunnen leveren aan de energievoorziening in Nederland en Europa.’
Rob Jetten, minister voor Klimaat en Energie: ‘Het is heel goed nieuws dat Gasunie, samen met alle betrokken partijen in binnen- en buitenland de nieuwe LNG terminal zo snel heeft kunnen realiseren. Naast het zoveel mogelijk besparen van energie en het vullen van de gasopslagen is de import van vloeibaar gas onmisbaar voor de leveringszekerheid van gas de komende winter. De komst van de nieuwe LNG terminal is daarbij niet alleen voor Nederland, maar voor heel Europa een belangrijke stap om de afhankelijkheid van energie uit Rusland zo snel mogelijk volledig af te bouwen’.
Petr Fiala, minister-president van Tsjechië: ‘Dit is een belangrijke stap voor de versterking van de energiezekerheid van de Tsjechische Republiek. Vandaag zijn we de weg ingeslagen van energieonafhankelijkheid van Rusland. De capaciteit die in de terminal wordt gehuurd, kan maar liefst een derde van het jaarlijkse verbruik van Tsjechië veiligstellen’.
Hoe werkt de EemsEnergyTerminal?
De FSRU’s: de Eemshaven LNG (Exmar) en de Golar Igloo (New Fortress Energy) zijn gehuurd voor een periode van vijf jaar en liggen in een van de havenbekkens van de Eemshaven. De inkomende boten die LNG transporteren meren op hun beurt schip-aan-schip aan tegen de Golar Igloo om te lossen. Van daaruit kan het worden overgeladen op de Eemshaven LNG. Beide FSRU’s kunnen ‘hervergassen’ en gas inbrengen in het gasleidingnetwerk van Gasunie. Op de kade is een aardgasleiding en een leiding voor warm water aangelegd. Verder zijn er verbindingsleidingen tussen de FSRU’s voor het genoemde transport van LNG tussen de FSRU’s. Er is een nieuwe gasleiding vanaf de kade naar het al bestaande netwerk van Gasunie aangelegd. De gasleiding is, buiten de terminal geheel ondergronds. En hoewel het fysiek twee FSRU's zijn, zal EemsEnergyTerminal de diensten aan de gebruikers leveren als één terminal. De EemsEnergyTerminal kan na verwerking van het aangevoerde LNG, in totaal 8 miljard kubieke meter aardgas per jaar beschikbaar maken voor het landelijke aardgasnetwerk.
Tot dit jaar had Nederland alleen een LNG-terminal in de haven van Rotterdam. Met de uitbreiding in de Eemshaven en de optimalisatie van de terminal in Rotterdam verdubbelt de importcapaciteit voor LNG.
groningenactueel