Première documentaire Tijd voor Toekomst Google Maps

Première documentaire Tijd voor Toekomst

HOOGEZAND - Op 8 juli is in bioscoop Vue in Hoogezand de première van de korte documentaire Tijd voor Toekomst. In deze documentaire, gemaakt door de Groningse filmmaker Tom Tieman, worden in 2022 en 2023 twee leerlingen en hun klasgenoten van scholen in Midden-Groningen en Oldambt thuis en op school gevolgd. De première wordt bijgewoond door wethouder Marcus Ploeger.

 
Over de documentaire
In de documentaire laat filmmaker Tom Tieman zien wat Tijd voor Toekomst in de praktijk inhoudt op CBS De Parel in Muntendam en OBS Houwingaham in Bad Nieuweschans. Hij volgt 2 leerlingen, Samuel in Muntendam en Djamilla in Bad Nieuweschans en legt vast hoe zij, hun familie en medeleerlingen de activiteiten ervaren. De film is gemaakt in opdracht van de gemeenten Midden-Groningen en Oldambt om door de ogen van een aantal kinderen te laten zien wat Tijd voor Toekomst in de praktijk voor hen betekent. Dat kan door erover te schrijven in verslagen of in te laten zien in cijfers, maar het laten zien met video vertelt zoveel meer. Na de première is de video online beschikbaar voor iedereen. Nationaal Programma Groningen en de Provincie Groningen leverden naast beide gemeentes ook een financiële bijdrage.
 
Première De première is voor genodigden waaronder leerlingen en leerkrachten van CBS de Parel uit Muntendam. Na afloop van de film is er gelegenheid tot het stellen van vragen aan filmmaker Tom Tieman en hoofdrolspeler Samuel. Voor de leerlingen en leerkrachten van KC Houwingaham wordt de film op 10 juli vertoond in Cultuurhuis De Klinker in Winschoten.
 
Tijd voor Toekomst, een verrijkte schooldag
Tijd voor Toekomst, onderdeel van lokaal programmaplan Hart voor Midden-Groningen, vergroot kansengelijkheid van kinderen in de provincie Groningen door extra tijd voor verrijking op school. Scholen zetten in op gezondheid, talentontwikkeling, verminderen van achterstanden en verbreden van de blik op de wereld. Binnen het project werken scholen samen met organisaties in de omgeving van de scholen om activiteiten op te zetten op het gebied van onder andere cultuur, sport, natuur, techniek en gezondheid. Binnen het programma wordt ook extra ingezet op de sociaal-emotionele ontwikkelingen van kinderen op school. Zo is er inmiddels op 20 van de 30 basisscholen een kind-ouder-ondersteuner die kinderen, ouders en leerkrachten helpt bij sociaal-emotionele vraagstukken. Alle intern begeleiders en kind-ouder-ondersteuners krijgen een training in groepsdynamica zodat zij hun collega’s op school hierbij kunnen helpen. Tot slot geven na de zomervakantie alle kind-ouder-ondersteuners en buurtsportcoaches weerbaarheidstrainingen op de basisscholen. Op het Aletta Jacobs College start het tweede jaar van de pilot waarin zij invulling geeft aan de ontwikkeling van inclusief onderwijs.
 
Tiplijn