Schadeafhandeling stroompiek Oude Pekela compleet afgerond

Schadeafhandeling stroompiek Oude Pekela compleet afgerond

OUDE-PEKELA - Op vrijdag 26 januari werden zo'n 250 woningen in Oude Pekela getroffen door een stroompiek van 400 Volt. Oorzaak was een koperdiefstal uit een transformatorhuisje. De schade was groot. Ruim honderd Pekelders hadden een totale schade van 162.000 euro.

Een uniek geval in Nederland. En voor de gemeente Pekela. Want wie is er verantwoordelijk voor de schade? Netbeheerder Enexis wilde in eerste instantie de handen ervan aftrekken. Door tussenkomst van burgemeester Jaap Kuin van Pekela ging Enexis overstag en werden er informatiebijeenkomsten georganiseerd. Vorige week is de allerlaatste schade afgehandeld en het stroompiekdossier gesloten.

Verzekeringsagent Peter Oldenburger van het gelijknamige assurantiekantoor aan de Raadhuislaan in Oude Pekela behartigde de zaken van 35 gedupeerde Pekelders. We vragen de verzekeringsman hoe hij het allemaal heeft beleefd.

Ooit eerder zoiets meegemaakt?
Een stroompiek niet, maar wel ooit een keer met hagelschade. Door hagelstenen zo groot als knikkers werden tientallen auto’s beschadigd. De schade werd in tegenstelling tot nu standaard afgehandeld.

Had u zelf ook schade door de stroompiek?
Nee, dat niet want ik had mijn huis toen net verkocht. Een dag voor de stroompiek had ik al mijn spullen uit huis gehaald. Anders had ik ook schade gehad.

Had u veel werk van de schadeafhandeling?
Man, man. Zo ontzettend veel. Dezelfde dag van de stroompiek stroomden de telefoontjes al binnen. En ik had door de verhuizing nog geen kantoor. Dat zorgde voor heel veel stress. Ik ben meteen maar bij iedere gedupeerde klant langsgegaan om schade op te nemen en foto’s te nemen want zo had ik voor de verzekeringsmaatschappij het beste beeld.

Wat was het lastigste?
Vooral bij de wat oudere Pekelders stonden veel oude spullen. En wasmachine is bij oudere mensen al gauw 25 jaar oud en krijg daar maar eens een fatsoenlijke waarde voor terug. Wat ik ook lastig vond is dat Enexis op het laatst moeilijk ging doen. Dat snap ik niet want het ging nog maar om een klein bedrag.

Wat vindt u van de rol van de gemeente?
Daar ben ik erg tevreden over. Een aantal klanten dacht dat de schade door de stroompiek de schuld van de gemeente was, maar dat heb ik ze meteen uit het hoofd gepraat, want de gemeente heeft er part noch deel aan. Dat de gemeente een bemiddelende rol heeft gespeeld, valt te prijzen.

Opgelucht dat het nu allemaal achter de rug is?
Nou, zeg dat. Ik ben echt heel blij dat alles nu afgehandeld is. Voor ons was het een enorme klus, die heel lang duurde, maar gelukkig zijn de klanten, ook dankzij de gemeente, allemaal tevreden en daar gaat het om.

Tiplijn