GRONINGEN - Onder grote belangstelling zijn afgelopen vrijdag de adviezen voor de toekomstige scholenbouw in de gemeente Groningen gepresenteerd door Schoolvoorbeeld. Tijdens de bijeenkomst overhandigde curator en architect van Schoolvoorbeeld Bart van Kampen het eerste exemplaar van het bijbehorende boek aan wethouder Onderwijs Carine Bloemhoff.
Schoolvoorbeeld bracht architecten, stedenbouwkundigen, beleidsmakers, schoolbesturen, leerkrachten én leerlingen samen om te onderzoeken hoe binnen de gemeente Groningen de komende jaren de beste schoolgebouwen op de beste locaties kunnen worden gerealiseerd.
De aanleiding voor het initiatief is het scholenplan Gro Up, waarmee de gemeente in de komende twintig jaar tientallen miljoenen euro investeert in de (ver)bouw van schoolgebouwen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs.
“Ieder kind verdient een fijne schooltijd in een inspirerende leeromgeving. Een goed schoolgebouw draagt daaraan bij” aldus wethouder Bloemhoff. “Met de adviezen uit het boek hebben we een waardevol kompas in handen om samen met schoolbesturen te bouwen aan toekomstbestendige scholen in het hart van de wijk waar leerlingen én medewerkers zich thuis voelen en met plezier op terugkijken.”
Duidelijke aanbevelingen voor nog betere schoolgebouwen
Het boek met adviezen geeft heldere richtlijnen voor het ontwerp en de locatie van schoolgebouwen. Curator Bart van Kampen, tevens architect en partner bij De Zwarte Hond, licht toe: “We kijken naar drie niveaus: het gebouw zelf, de plek in de wijk en de spreiding in de hele gemeente. Zo adviseren we om scholen herkenbaar te maken in het straatbeeld, zodat ze echt onderdeel worden van de buurt. Daarnaast pleiten we ervoor dat er altijd een basisschool in de buurt is en een goede spreiding van middelbare scholen over de stad.”
Meedenken en meedoen: jongeren en studenten betrokken
In aanloop naar de publicatie organiseerde Schoolvoorbeeld diverse activiteiten. Kinderen en jongeren konden hun ideeën voor de ideale school delen. Studenten van de Academie van Bouwkunst ontwierpen toekomstgerichte schoolgebouwen voor opkomende stadsdelen als Meerstad en De Suikerzijde. Ook studenten van Academie Minerva dachten mee over het onderwijs van de toekomst. Daarnaast vonden er debatten en publieksgesprekken plaats over onderwijs en ruimtelijke kwaliteit.
Projectleider Leonie Wendker van KAW kijkt met trots terug: “Het was inspirerend om zoveel betrokkenen samen te brengen en na te denken over de toekomst van ons onderwijs. Dit boek is een tastbaar resultaat van die samenwerking. Nu is het aan de gemeente én de scholen om met deze inzichten aan de slag te gaan.”
groningenactueel