OLDAMBT - De bouw van het nieuwe gemeentehuis loopt vertraging op. Dat is de uitkomst van de aanbestedingsprocedure. “Een fikse tegenvaller”, noemt wethouder Erich Wünker de ontstane situatie. De belangrijkste reden; een (te) groot verschil tussen het beschikbare budget en het bedrag waarvoor de beoogde aannemer de bouwopdracht denkt te kunnen klaren. “Dat gat is substantieel, meer dan een paar ton”, aldus de wethouder. “Willen we verder, dan is aanvullend budget nodig. En daarvoor gaan we in gesprek met de gemeenteraad, die over de ontstane situatie is geïnformeerd.”
De nieuw ontstane situatie betekent een vertraging van een half tot heel jaar. Dinsdag 8 juli wordt de raad over de ontstane situatie inhoudelijk bijgepraat. De voorlopige verwachting zal zijn, dat extra budget nodig is. Daarover zal de raad woensdag 24 september een besluit nemen. De tussenliggende tijd is nodig om tot een zo afgewogen mogelijk, financieel voorstel te komen. “We hebben een flinke puzzel te leggen”, zo stelt de wethouder.” Het extra budget komt boven op de circa 26 miljoen euro, waarmee de Raad tot nu toe heeft ingestemd voor het nieuwe gemeentehuis.
De wethouder kan op voorhand geen verdere specificatie van het extra budget geven. “Dat heeft ook te maken met de procedure en geheimhoudingsplicht. Bovendien kan het noemen van bedragen van invloed zijn op onze onderhandelingspositie. Maar het gaat om een substantieel bedrag.”
Complex
De offerte fase van de aanbesteding startte in november 2024. Van de vier aannemers die uitgenodigd zijn voor de bouw, bleef er uiteindelijk één over die een inschrijving heeft gedaan. Drie partijen haakten af door te weinig ruimte in de eigen planning en portefeuille. Een ander deel van de aanbesteding betrof het installatie deel van de bouw. Daar bleven na selectie drie bedrijven over waarvan twee een inschrijving hebben gedaan. Ook daar zit een verschil, maar Wünker verwacht dat het verschil met één van de aanbieders wel overkomelijk is. “De pijn zit in het bouwdeel.” Als verklaring voor het verschil in kosten noemden partijen vooral de tussentijds gestegen bouwkosten.
Hoe verder?
Als gevolg van de ontstane situatie heeft het College besloten de huidige aanbesteding stop te zetten. Vervolgens is het voornemen met de laatst overgebleven aannemer voor de bouw vervolggesprekken te voeren. Volgens de wethouder met als doel zo scherp mogelijk in beeld te krijgen over welke extra bedragen het gaat. En dat de Raad hier zo goed mogelijk over geïnformeerd wordt en een besluit kan nemen.
Via deze weg hoopt het College toch vaart in het proces te houden. Mocht de Raad instemmen met het extra gevraagde budget, in combinatie met de laatst overgebleven inschrijver, dan blijft de schade in tijd naar verwachting beperkt tot een half jaar.
Een tweede scenario is opnieuw aanbesteden. Dat betekent een vertraging van minimaal een jaar. Bovendien is het ongewis of bedrijven dan wel ruimte hebben in de portefeuille. Maar nog meer, zo stelt Wünker, hoe verhoudt het beschikbare budget zich tegen die tijd tegen de gestegen bouwkosten?
groningenactueel