'Veel werk en weinig personeel zet detail- en groothandel onder druk' Pixabay

'Veel werk en weinig personeel zet detail- en groothandel onder druk'

GRONINGEN - Ondernemers in de detail- en groothandel sector zijn steeds vaker genoodzaakt ingrijpende maatregelen te nemen vanwege het tekort aan personeel. Openingstijden worden versoberd, koopavonden zijn (tijdelijk) afgeschaft en winkels sluiten noodgedwongen voor halve of hele dagen de deuren. Zo ziet maatwerkbedrijf en -winkel Haverkamp de vraag naar kasten en deuren op maat toenemen, maar kan niet genoeg timmerlui vinden. “Klanten krijgen er een kort lontje van.”

Momenteel kampt de detail- en groothandel sector met een krapte op de arbeidsmarkt die groter is dan ooit. Volgens recente cijfers van het CBS zijn de meeste openstaande vacatures in deze sector te vinden, zo'n 100.000.

Na de detail-en groothandel sector staan werkgevers in de zakelijke dienstverlening (75.000) en de zorg (65.000) het meest te springen om nieuwe werknemers. Gezamenlijk zijn deze drie sectoren goed voor ongeveer de helft van alle openstaande functies.

Het imago van de detail- en groothandel bemoeilijkt het aantrekken van nieuw personeel. Werken in deze sectoren wordt doorgaans niet erg aantrekkelijk bevonden door de onregelmatige werkuren, lagere salarissen, weinig doorgroeimogelijkheden en een hoog verloop. Ondernemers zullen daarop in moeten spelen door beter aansluiting te zoeken bij de wensen van personeel met betrekking tot de werk/privé-balans.

Daarnaast doen ondernemers er goed aan om in technologie en robotisering te investeren zodat bepaalde werkzaamheden niet langer door mensen hoeven te worden gedaan. Bijvoorbeeld door zelfscankassa’s te gebruiken of werkzaamheden in magazijnen door robots te laten uitvoeren. Het gebruik van technologie kan bovendien een motivatie zijn voor medewerkers om bij het bedrijf te blijven of te komen werken, doordat ze hierdoor de meest vooraanstaande technieken kunnen toepassen.

De detail- en groothandel sector zal de komende tijd hard moeten gaan werken aan haar imago om nieuw personeel aan te kunnen trekken en huidig personeel te behouden. Ondernemers kunnen dat bijvoorbeeld doen door in hun wervingsstrategie aan te geven wat hun bedrijf uniek maakt. Ook kan het helpen om beter aan te sluiten bij de wensen van personeel met betrekking tot de werk/privé-balans en te zorgen voor goede doorstroom- en opleidingsmogelijkheden. Imagoverbetering is dringend nodig want alleen met voldoende personeel kan de juiste service aan klanten blijvend worden aangeboden.

Dirk Mulder, ING Sector Banker, ING Trade & Retail / ANP Expert Support

Tiplijn