BORKUM / EEMSHAVEN - Op 18 december 2020 vertrok MS “Münsterland” naar de werf van Koninklijke Niestern Sander BV in Farmsum bij Delfzijl. Nu komt de veerboot na zo'n 16 maanden weer terug in de dienstregeling van en naar Borkum. De werf haalde eerder de Europese aanbesteding binnen van het tweede project van AG “EMS” uit Emden voor de ombouw van een conventioneel aangedreven veerboot tot lng-schip.
Het zusterschip MS “Ostfriesland” was in 2015 de eerste omgebouwde lng-veerboot die in de EU in bedrijf werd genomen. Een bijzondere mijlpaal was toen al de aanpak van het project. Want terwijl MS “Münsterland” nog heen en weer voer tussen de Eemshaven en het Duitse Noordzee-eiland Borkum, werd in Farmsum al gebouwd aan het nieuwe achterschip met de nieuwe milieuvriendelijke lng-technologie. Daarbij kwam het aan op millimeters. Het 'huwelijk' zou pas later plaatsvinden, oftewel het aan elkaar lassen van het bestaande voorschip met het nieuwe achterschip.
Op het traject Emden-Borkum wordt er met MS “Ostfriesland” al milieuvriendelijk met lng gevaren, net als in de Helgoland-dienstregeling met het nieuw gebouwde schip MS “Helgoland”. Met dit project zet de rederij een volgende stap op het pad naar meer duurzaamheid en milieuvriendelijker scheepsontwerp. "In de EU worden wij een First Mover genoemd, en dat willen we graag zo houden. Daarom willen we niet alleen de eerste zijn die inzetten op LNG, maar dit ook consequent blijven doorontwikkelen," aldus AG "EMS"-directeur dr. Bernhard Brons.
MS "Münsterland" is het derde schip in de AG "EMS"-groep dat met het milieuvriendelijke LNG wordt aangedreven. De afkorting LNG staat voor Liquefied Natural Gas. Dit gas bestaat uit methaan en wordt gekoeld tot -162° C. Met lng is het mogelijk om stikstofoxide met 90%, zwaveloxide met 95% en kooldioxide met 20% te verminderen. Fijnstof wordt zelfs vrijwel volledig vermeden. AG “EMS” heeft langlopende contracten die levering via Zeebrugge in België waarborgen.
De kern van het schip bevindt zich in het nieuwe achterschip. Hier is de nieuwe techniek geïnstalleerd, met gastank en twee Wärtsilä-motoren van het type 6 L 20 DF en een hulpgenerator van Scania. Het schip haalt een snelheid van 16 knopen. De tank van het type C voor vloeibaar gas is identiek aan de tank die al op MS
"Ostfriesland" in gebruik is. De tanks zijn dubbelwandig, waarbij de buitenwand extra bescherming biedt. De vacuümisolatie tussen de beide tanks zorgt voor een constante omgevingssituatie. LNG wordt namelijk bij -162° C en een druk van 5 bar opgeslagen.
Het formaat van de speciale tank is nieuw, want anders dan bij MS
"Ostfriesland", dat over een geometrisch volume van 45 m³ beschikt, heeft de tank van MS "Münsterland" een inhoud van 53 m³. Door de binnendiameter van de binnentank te vergroten en de isolatiewaarde te verbeteren, ontstond een groter volume en kon met een dunnere laagdikte worden volstaan. Daardoor was er in de tankruimte ook plaats voor de GVU's (gasventielunits), zodat deze geen ruimte meer innemen in de machinekamer.
Door middel van een verlenging van 15 m is er in het nu 94 m lange schip plaats gemaakt voor de innovatieve techniek. Aan boord is plaats voor 1248 passagiers en 75 auto's of het equivalent daarvan aan lading.
Naast de innovatieve techniek aan boord kunnen passagiers zich ook verheugen op de moderne salons. Ook het interieur van de veerboot is namelijk compleet vernieuwd. Bontgekleurde stoelbekledingen symboliseren de kleurrijke strandtenten op Borkum. Die laatste komen aan boord ook terug in de “Beach Club”. In de salon voor “Kids en Teens” zijn er niet alleen mogelijkheden om te relaxen, er is ook ruimte voor spel en plezier dankzij “Living Floors”. En ook de Waddenzee heeft in de salon met dezelfde naam zijn eigen plek op de milieuvriendelijkere veerboot. Hier kunnen vooral de allerkleinsten de bijzonderheden van deze habitat bekijken en spelenderwijs ervaren.
MS “Münsterland” hervat op zaterdag 9 april 2022 de lijnvaarten van Borkum naar de Eemshaven. In de dagen daarna zullen er nog kleine werkzaamheden worden uitgevoerd. Het investeringsbedrag voor de ombouw bedraagt circa 19 miljoen euro. De ombouw wordt gesubsidieerd door het Duitse ministerie voor verkeer en digitale infrastructuur.