FC Groningen geeft 5.000 voetballen cadeau aan de maatschappij iStock

FC Groningen geeft 5.000 voetballen cadeau aan de maatschappij

GRONINGEN - FC Groningen heeft samen met partner Robey Sportswear de Maatschappelijke bal ontwikkeld. De Trots van het Noorden, Robey en andere partners geven 5.000 voetballen cadeau aan de maatschappij. Ieder kind in Noord-Nederland moet een voetbal thuis hebben liggen om lekker te gaan bewegen. De maatschappelijke ‘Word Groter-bal’ is ontworpen door kunstenaar Klaas Lageweg. Clubicoon Arjen Robben is ambassadeur van de actie. FC Groningen hoopt dat de ballen voornamelijk terecht komen bij kinderen die opgroeien in armoede.

Ieder kind in stad en ommeland moet een bal thuis hebben liggen. Om over te gooien, blikspuit te spelen, te volleyballen of natuurlijk om lekker tegenaan te trappen op een voetbalveld of pleintje. FC Groningen heeft daarom een Word Groter-bal laten ontwerpen. De bal staat voor groei. Om als mens te kunnen groeien moet iemand fysiek en mentaal fit zijn. Het belang van sport en bewegen is dan ook groot en een bal is hierbij een gemakkelijk en veelzijdig voorwerp om te gebruiken. Door sport leert een kind omgaan met winst en verlies, leert het vriendschappen opbouwen op het veld, leert het keuzes maken. Eigenschappen waarvan je de rest van je leven profijt hebt en waarden waar FC Groningen en Robey Sportswear voor staan.
 
Arjen Robben, voormalig Champions League-winnaar en opgegroeid bij FC Groningen, is ambassadeur van de actie en benadrukt het belang van sport op jonge leeftijd. “Veel kinderen hebben te maken met overgewicht, daarom is het zo belangrijk dat iedereen de kans krijgt om te gaan bewegen,” zegt Robben. “Dat kan als je een bal in je bezit hebt. Samen met vriendjes, vriendinnen, het maakt ook niet uit wat het is. Ik was echt niet alleen maar aan het voetballen en heb ook verstoppertje of blikspuit gespeeld. Ook dan ben je lekker aan het bewegen, rennen en dat is alleen maar goed en gezond.” 

Robben werd als kind van huis uit flink gestimuleerd om naar buiten te gaan en brengt het belang van vroeg starten met voldoende sport en bewegen ook bij zijn eigen kinderen onder de aandacht. “Vroeger gingen we alle deuren langs en lekker op straat voetballen, alle leeftijden door elkaar,” herinnert Robben zich. “Je kreeg een tijd mee om thuis te komen, maar moest goed opletten dat je op tijd binnen was, want door het plezier werd de tijd nog wel eens vergeten. Onze kinderen hebben nu een sport gevonden waaruit ze veel plezier halen. Mocht dat veranderen, moeten we dat accepteren, maar gaan we ook het gesprek aan over de mogelijkheden voor een andere sport. Blijven bewegen is van groot belang voor een goede ontwikkeling en bovenal heel gezond.”
 
Sponsorrelaties van de FC die hun overeenkomst met de club verlengen, krijgen van FC Groningen een zak met vijf ballen uitgereikt. Het is aan de onderneming hoe zij die ballen willen verdelen, maar wel met de sterke aanbeveling van de voetbalclub om vooral te kijken naar kinderen die nog geen bal hebben. Voor partijen uit het bedrijfsleven of organisaties vanuit de (semi)overheid zijn de zakken met ballen te koop onder dezelfde voorwaarden dat de ballen worden uitgedeeld. De bal is opgebouwd uit verschillende vlakken, die allen een andere betekenis hebben met een verwijzing naar FC Groningen of het verzorgingsgebied van de Trots van het Noorden. Het ontwerp is gedaan door kunstenaar Klaas Lageweg. Sportkledingpartner Robey Sportswear heeft de bal ontwikkeld en geproduceerd.

Tiplijn